1971

Tipp und Interview zur Musik-Doku 1971 (Apple TV+)

Am 21. Mai startet auf Apple TV+ die Musik-Dokuserie 1971 – DAS JAHR, IN DEM MUSIK ALLES VERÄNDERTE. Die mitreißende, achtteilige Reihe über die Musiker:innen und Soundtracks die die Kultur und Politik des Jahres 1971 geprägt haben stammt von den Academy-, BAFTA- und Grammy-Preisträgern Asif Kapadia („Amy“, „Senna“) und James Gay-Rees („Amy“, „Senna“, „Banksy – Exit Through the Gift Shop“). Ich durfte außerdem mit den beiden, sowie Produzentin Danielle Peck, kurz über ihre Arbeit reden…

Zum Inhalt von 1971 – DAS JAHR, IN DEM MUSIK ALLES VERÄNDERTE

Die mit Archivmaterial und Interviews angereicherte, tiefgehende Serie 1971 – DAS JAHR, IN DEM MUSIK ALLES VERÄNDERTE zeigt, wie die Musik-Ikonen dieser Zeit von den wechselnden Gezeiten der Geschichte beeinflusst wurden und wie sie ihre Musik nutzten, um Hoffnung zu geben, Veränderung anzustoßen und das Kulturschaffen um sie herum zu inspirieren. Die Doku-Serie wird die legendärsten Künstler:innen und Songs beleuchten, die wir auch 50 Jahre später noch hören, darunter The Rolling Stones, Aretha Franklin, Bob Marley, Marvin Gaye, The Who, Joni Mitchell, Lou Reed und viele mehr.

Die Serie wird von den Mercury Studios der Universal Music Group (UMG) in Zusammenarbeit mit On The Corner Films produziert. Asif Kapadia ist Regisseur der Serie welche zusammen mit James Gay-Rees, David Joseph und Adam Barker von UMG produziert wurde. Chris King ist Editor und ausführender Produzent. Danielle Peck ist Serienproduzentin und führt neben James Rogan Regie.

Meine Review

Was Musik angeht bin ich gerade noch so ein Kind der 80er, dass ich grundsätzlich Oldies allem aus dem aktuellen Radio vorziehe. Bis auf einige Ausnahmen laufen bei mir meistens die Hits aus den 60ern bis 90ern rauf und runter. Da klingt eine Doku über das Musikjahr 1971 nach einer phänomenalen Idee! Doch wie kann man eine ganze achtteilige Doku-Serie mit nur einem Jahr füllen?

Ganz einfach: In dem Jahr ist so unsagbar viel passiert. Das wie auch das Buch „1971: Never a Dull Moment” vom Musikredakteur David Hepworth, brachten schließlich die Idee zur Doku zu Tage. Die unglaubliche Anzahl an unsterblichen Hits, die da binnen einem Jahr nicht nur produziert wurden, sondern auch das Lebensgefühl und die politischen Umbrüche der Zeit perfekt widerspiegeln, ist einfach unvergleichlich. Die einzelnen Episoden gliedern das Jahr in verschiedene Themenkomplexe wie Vietnamkrieg, Drogenerfahrungen, Mode, neudefinierte Maskulinität sowie Sexismus und natürlich Rassismus. Alles Umbrüche, welche in diesem Jahr richtungsweisende Momente erlebten.

Aus filmischer Sicht ist 1971 – DAS JAHR, IN DEM MUSIK ALLES VERÄNDERTE vor allem darum spannend, da selbst eingefleischte Fans hier Unmengen an noch nie gesehenem Archivmaterial zu sehen bekommen. Hier wurde richtig tief gekramt um kleine, teils intim wirkende Tonstudioaufnahmen und ähnliches an die Öffentlichkeit zu führen. Dazu kommt der Fakt, dass die sonst in Dokus üblichen Talking Heads – also kontemporäre Kommentatoren – hier nicht zwischen das Archivmaterial geschnitten wurden. Beides soll dazu dienen, den Zuschauer immersiv ins Jahr 1971 zu entsenden. Das Gesehene soll nicht durch Einspieler aus dem Jetzt durchbrochen werden, stattdessen taucht man ganz tief ab ins Jahr 1971.

Mein Fazit

Eine spannende Doku-Serie, die nicht nur ungesehenes Material für die Hardcore-Buff bereit hält, sondern gleich nochmal den Soundtrack für die nächsten Wochen definiert. Ich kenne und liebe, wie gesagt, ja viel Musik aus der Zeit, aber selbst mir war nicht bewusst was für ein Sahneschnittchen Marvin Gaye war. Also für jeden was dabei würde ich sagen.

Ich gebe 1971 – DAS JAHR, IN DEM MUSIK ALLES VERÄNDERTE 8 von 10 Punkten!

Und nun zum Interview…

You’ve produced documentaries like AMY and MARADONNA before that were about important individuals in music. Now this documentary is about a year, not a person. What sort of challenges came with this broader subject matter?

Asif Kapadian: This series became a development of the work that a group of us had been doing for many years with movies like AMY, SENNA and MARADONNA. 1971 uses elements of all of those previous films but then became something entirely different. Mainly because it had so many characters and was so long ago. We were trusting on archive material to tell a story and really go into a moment. We were there telling the story in the present as opposed to people from now looking back in time.  This entire style of not cutting backwards and forwards all came together as a development of our previous work.
But maybe James wants to go more into detail about how this initially came together.

The music is great and everybody’s gonna look great. I mean Mick Jagger looks the best he’s ever looked at that moment in time, so what could possibly go wrong? (James Gay-Rees)

James Gay-Rees: I was pitched the book “1971: Never a Dull Moment” by David Hepworth. I was 4 years old in 1971, so I don’t have a huge recollection of the moment myself. But I’m very familiar with a lot of the music and enjoy it. And my immediate reaction to that pitch was that for this era, the archive material is bound to be fantastic. Everything looked so great. 1969 and 1971 and so on were just peak moments in fashion and music for so many reasons. And much of the decision then was based on the idea that that’ll be fun. The music is great and everybody’s gonna look great. I mean Mick Jagger looks the best he’s ever looked at that moment in time, so what could possibly go wrong?

1971 did not employ talking heads to incorporate contemporary commentary in between archive material. Why did you decide against those?

Asif Kapadia: This has been something that we as a team have started to do in our previous movies. And this series is kind of a version of that concept of being in the present. So even if it’s set in ’71 we want you to know what it’s like to be there. And that technique means trusting the material. Trusting the archive. And we spend a lot of time researching and finding the right archive material as well as a lot of time going into editing. And I think a lot of documentaries don’t put as much money on having time to find the story and find the material.  You need time to be as much a of a journalist or investigative researcher as you are a creative artist.

Which episode or story was the hardest to find the right material for?

Danielle Peck: The David Bowie story, which we knew was important. There have been a lot of films about David Bowie and despite the fact that ’71 was his pivotal year – other films somehow skipped over that year. David was pretty invisible in that year. We found this bit of footage from him with Andy Warhol at his factory, but that was about the only footage at first. That put a lot of pressure on the team but eventually we did find footage as well as bits of audio. So what we found were all these little fragments. And by weaving these fragments together we found a really strong story to tell but it was definitely one of the hardest ones.

Were there any original interviews that you did or were all of them archive material?

James Gay-Rees: We did dozens and dozens of original interviews, both here and in the States. Sometimes, an interview done with Mick Jagger in 1971 is just better than an original interview could ever be. Just because then, he was right in the moment as opposed to reflecting on it.

Danielle Peck: I won’t mention who, but there was one artist who actually asked me for certain information because he just couldn’t recound what was going on in 1971.

Asif Kapadia: It’s something like rewriting a story based on memory. An interview from back then will just be more raw and honest than a person now looking back on their life to when they were a megastar.

James Gay-Rees: There were two people I remember, Chrissy Hynde and Elton John, who were both incredibly composed and accurate in their thoughts. I mean Elton John has just recently been through this with the Rocketman movie, so he remembers everything to an unbelievable level.

Asif Kapadia: And there’s a reason we don’t highlight which interviews we did and which are archive material. We want the audience to not overthink whether that interview was last from year or any other year. Cause they’re all taken from where they need to be taken in order to make a point.

(Answers have been shortened and edited for clarity)

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